ایران زمین
ایران زمین
تاریخ و فرهنگ
نوشته شده در تاريخ جمعه 1 مهر 1390برچسب:رشت, شهرستان رشت,استان گیلان, توسط میثم منصور سکاچایی |

 

شهرستان رشت دارای 6 بخش به نام های خشکبیجار، خمام، سنگر، کوچصفهان، لشت نشاء و مرکزی و 18 دهستان می باشد. مجموع روستا های این شهرستان 294 روستا بوده که از این تعداد 292 روستا دارای سکنه و 2 روستا خالی از سکنه است.

جمعیت 

برپایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سالهای 45،55،65 و 75 تعداد جمعیت شهرستان رشت به ترتیب ،360250،442495،616464،715096 نفر گزارش شده است. درصد نرخ رشد جمعیت شهرستان در دهه های 45-55،55-65،65-75،75-85 به ترتیب 2/1، 3/37، 1/53 و 1/83 درصد بدست آمده است. این شهرستان طی 40 ساله 45-75 از رشد جمعیت تقریباً بالایی برخوردار بوده است دلیل اصلی افزایش جمعیت این شهرستان، مرکزیت آن و همچنین تجمع خدمات و صنایع در آن می باشد.

  تراکم نسبی جمعیت در این استان 501 نفر در هر کیلومتر مریبع می باشد. این تراکم در  سطح استان 152 نفر در هر کیلومتر مربع است. این شهرستان در بین شهرستان های استان رتبه اول را از نظر تراکم جمعیت برخوردار است.

  طبق آمار سال 1355 از کل جمعیت ساکن در شهرستان مذکور،44/13 درصد در مناطق شهری و 55/87 درصد در مناطق روستایی ساکن بوده اند. این رقم در سال 1365،53/02 درصد در مناطق شهری و 46/98 درصد در مناطق روستایی و در سال 75، 64/23 درصد در مناطق شهری و 35/77 درصد در مناطق روستایی بوده است. درسال 1375 این رقم در ناطق شهری 46/89 درصد و در مناطق روستایی 53/11 درصد و در سال 1385 در مناطق شهری شهرستان 70/36 درصد و در مناطق روستایی شهرستان 29/64 درصد بوده است.

 

 

 

 

  آب و هوا

  در بررسی ویژگیهای اقلیمی شهرستان رشت از آمار بیست و شش ساله  ایستگاه هواشناسی شهر رشت که یک ایستگاه درجه یک هواشناسی (سینوپتیک) می باشد استفاده شده است.

 دما: متوسط حرارت سالانه شهرستان رشت حدود 15/7 درجه سانتیگراد است که این میزان از 6/4 درجه در دیماه تا 25/1 درجه در تیرماه متغیر است این مسأله نشان می دهد که در این محدوده با توجه به رطوبت فراوان و ارتفاع اندک  وقوع سرمای شدید به ندرت امکانپزیر است.

  باران: بارندگی در محدوده شهرستان رشت ( بدلیل قرارگیری در جلگه گیلان ) مانند دیگر شهرستان های استان گیلان در حد بالایی قرار دارد. براین اساس میانگین بارندگی در این محدوده 1350 میلیمتر بوده است. متوسط بارندگی ماهانه ا 209/8 میلیمتر در مهر ماه تا 41/5 میلیمتر در تیر ماه نوسان می یابد. با توجه به میزان دما و بارندگی، رطوبت نسبی سالانه در شهرستان رشت با متوسطی معادل 83 درصد در تیرماه (خشک ترین ماه سال) متغیر است.

 در شهرستان رشت 27 روز در سال یخبندان اتفاق می افتد که به طور متوسط این روزها به ماه های آذر ، دی ، بهمن و اسفند تعلق دارد.( ماه دی از بیشترین روزهای یخبندان به تعداد 10 روز بهره مند می باشد)

  بادها: باد های غالب در محدوده شهرستان رشت شامل جریانهای غربی، شمال غربی و شمال شرقی می باشد. فصول بهار و تابستان بیشتر در قلمرو بادهای غربی و شمال شرقی قرار دارد. همچنین نوعی باد محلی به نام باد گرم در محدوده این منطقه وجود دارد که چند بار در سال به ویژه در فصل پاییز و زمستان می وزد  و دمای هوا را به سرعت بالا می برد و جهت آن نیز از جنوب به طرف جلگه گیلان می باشد.

 

 توپوگرافی

  جلگه حاصلخیز شهرستان رشت توسط کرانه های دریای خزر از سمت شمال ، دلتای سفیدرود (آستانه اشرفیه) از جهت شرق، ارتفاعات کوهپایه ای- جنگلی رودبار از قسمت جنوب و شالیزارهای جلگه تولمات و فومنات از جهت غرب محدود میگردد. تالاب انزلی در شمال غربی شهرستان رشت واقع شده است. قسمت وسیعی از این شهرستان در ناحیه جلگه ای استان گیلان واقع شده و مساحت کمی از آن در ابتدای ارتفاعات و کوهپایه های جنگلی قرار دارد. از مهمترین ارتفاعات محدوده مورد نظر می توان به سراوان ، عزیزکیان ،موشنگاه ، امامزاده هاشم و غیره اشاره کرد.

  لرزه خیزی

  رشته کوههای البرز از یک ناحیه کمانی باریک با طاقدیس ها و ناودیس های موازی شکل گرقته و مرز جنوبی محدب پهناور دریای خزر را تشکیل می دهد. این رشته کوهها، به دلیل پشت سر گذاشتن دورانهای متعدد زمین شناسی از پیچیدگی فراوان برخوردار می باشند. همچنین حرکات کوهزایی در دورانهای زمین شناسی باعث گردیده تا در این نواحی گسلهای فراوانی ایجاد گردد. بنابراین با توجه به زمین لرزه های کوچک و بزرگی که برخی اوقات در این ناحیه اتفاق می افتد نتیجه می گیریم که حرکات تکتونیکی در حال حاضر نیز در این ناحیه ادامه دارد و در مکانیابی ساخت و سازها و سکونتگاه های انسانی باید دقت فراوان صورت گیرد که در غیر این صورت تلفات جانی و مالی فراوان به بار خواهد آمد.

  گسل اصلی خزر که موازی ساحل جنوب غربی دریای خزر یا موازی خط ساحلی در شمال شرقی استان گیلان است. این گسل در واقع یک پهنه گسستگی به موازات روند اصلی زون البرز می باشد که از رسوبات رودخانه ای دوران چهارم پوشیده شده است. گسل خزر در شمال غربی پس از عبور از لنگرود و شمال لاهیجان توسط روند پهنه گسستگی سفیدرود قطع می شود. این گسل در ادامه از چند کیلومتری جنوب فومن عبور می نماید.علاوه بر این گسل، گسلهای دیگر منطقه هم بر روی این شهرستان تأثیر می گذارد، از اینرو بر اساس مطالب عنوان شده رعایت اصول فنی-مهندسی برای مقاوم سازی سازه ها الزامی می باشد.

  پوشش گیاهی

  پوشش گیاهی شهرستان رشت به دو دسته  جنگلها و مراتع تقسیم بندی می شود:

  الف) جنگل :

  جنگلهای طبیعی :

  این جنگلها به  وسیله یک نوع رویش جنگلی مزوفیل مشخص گردیده و متعلق به دوران سوم زمین شناسی است. در جنگلهای این اشکوب درختان راش امتیاز عمده بوده و درختان گونه های بلوط، شمشاد، ممرز، انجیلی ونمدار در آن دیده می شود. جنگل کچا و جنگل موشنگاه جزء جنگلهای طبیعی این محدوده به حساب می آیند.

  جنگلهای دست کاشت :

-          جنگلهای لاکان : این جنگل حدود 500 هکتار مساحت داشته و 90 درصد آن از درختان برگ سوزنی و 10 درصد بقیه انواع توسکا، تبریزی، سپیدار می باشد.

-          جنگل سراوان : حدود 1000 هکتار مساحت این جنگل بوده و صد درصد آن از درختان برگ سوزنی می باشد.در نواحی ساحلی و مردابی شمال نیز جنگلهای خاص این محدوده دیده می شوند به صورت پراکنده بوده و دارای انواع توسکا، بیدو گاهی نیزار می باشند.

 

 

  ب) مرتع :

  رشت به علت داشتن ناحیه حاشیه ای مرداب انزلی و کرانه های دریای خزر و رودخانه سفیدرود و همچنین سایر رودخانه های جاری در منطقه از نظر مرتع در حد مناسبی بوده و به جهت خشک شدن و عقب نشینی بخش هایی از این مرداب  این مراتع به وجود آمده و توسعه پیدا می کنند که به اصطلاح محلی به آن قرق کفته می شود. گیاهان تشکیل دهنده این مراتع عبارتند از : مارچنگ ، پونه ، پیرگیاه ، هویج وحشی ، شاه پسند وحشی ، گزنه ، یونجه یک ساله ، تمشک و ... .

  در این محدوده نی و انواع لی نیز دیده می شود که از انها در تولید صنایع دستی استفاده فراوانی صورت می گیرد. مراتع بوجاق، بیجرخاله، کفته رود  جزء مراتع این محدوده به شمار می روند.

  علاوه بر پوشش گیاهی مذکور، قسمت عمده ای از این سطح جلگه ای شهرستان را مزارع برنج تشکیل داده اند که معیشت ساکنان این شهرستان  به آن وابسته است.

 

 

 راه های ارتباطی :

  استان گیلان از طریق سه جاده اصلی با استان های همجوار در ارتباط است، شهرستان رشت محل تلاقی این سه راه اصلی بوده و شبکه راههای فوق از آن منشعب میگردند.

  راههای اصلی استان گیلان عبارتند از :

  -جاده ارتباطی رشت و استان گیلان به طرف شرق که این استان را با استان مازندران در نهایت به استان خراسان متصل می  نماید

  - جاده ارتباطی به طرف غرب و شمال غرب که شهرستان رشت و استان را از طریق استارا به استان اردبیل و آذربایجان غربی متصل می نماید.

  - جاده ارتباطی به طرف جنوب که شهر رشت و استان گیلان را با مرکز کشور( تهران) و سایر استان ها ارتباط می دهد.

برا ساس گزارش اداره کل راه  وترابری در سال 1384 راه های تحت پوشش این اداره مجموعاً 1142/5 بوده که از این میزان 86/7 کیلومتر راه اصلی چهرخطه ( بزرگراه) ، 104/5 کیلومتر راه فرعی آسفالته عریض، 101/4 کیلومتر راه فرعی آسفالته می باشد. راههای تحت پوشش این درجه یک در شهرستان رشت 15 کیلومتر ، درجه دو 349/8 و درجه سه هم 86/6 و راه دسترسی خاکی 372/9 کیلومتر است.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.